berikanlahku ku hidayah..agar dikuatkan iman yang lemah.. moga diberkati hidup ini..menuju bahagia yang kekal abadi..

Thursday 14 June 2012

.:: antara bersin dan menguap ::.

ku menunggu........hehe, xsabar rasanya nk blik kg..menunggu ari2 last exm amat menuntut ksabaran yg tggi..dh smggu aku hanya makan tido,makan tido..nk stdy xde mood lak, roomate ntah bila nak blik klej...aku sllu kene tggal..huhu..hanya jasad je kt kolej ni..ari ni bila aku kluar je dr blik, aku terpandang satu risalah kat atas meja makan..risalah Persatuan Bahasa Arab UPSI..
so, aku nk kongsikan sdikit gn kwn2 ape yg ade lam risalah tersebut,,^^


 apabila kita terbersin dan mendengar orang lain bersin, apakah yang sepatutnya kita ucapkan..?
ALHAMDULILLAH.. (segala puji bagi Allah)


                                      YARHAMUKALLAH.. (semoga Allah memberi rahmat ke atas kamu)
                                                                             


setelah itu, kita pula mestilah mengucapkan.. 
 

sememangnya sunnah Rasulullah s.a.w agar kita mendoakan orag2 yg bersin  sepertimana tersebut dalam hadis :
" Bersin itu dari Allah dan menguap itu dari syaitan. Jika salah seorang kalian menguap, maka tutuplah mulutnya dengan tangannya dan jika ia mengatakan 'aah...', maka syaitan tertawa di dalam perutnya. Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap." ( Hadis riwayat At-Tarmidzi )


haa..kwn2 ingatlah bahawa ..," ISLAM ITU INDAH "

No comments:

Post a Comment